Har du et velfungerende og populært nettsted, men sliter med å oppnå resultater? Eller ser du etter måter å maksimere inntjeningen på? Da kan konverteringsoptimalisering være det du er ute etter!

De fleste web-redaktører og bedriftseiere ser etter måter å få besøkende til å ta i bruk de funksjonene de har å tilby. Det kan være alt fra å registrere seg i en organisasjon, bestille et produkt eller bestille et møte med en salgsrepresentant. Uansett hva det er, kaller vi det for en handling som blir utløst av en handlings oppfordring. En handlingsoppfordring kan være at besøkende på nettstedet trykker på en knapp for å bli ledet videre til et registreringsskjema, en nettbutikk eller at de involverer seg i en samtale med en bedriftens representanter.

Handlingsoppfordringen er ditt beste salgsargument – konverteringsoptimalisering i praksis

Alt som foregår online er upersonlig, naturlig nok, og krever en helt annen tilnærming enn om du skulle verve noen på gata, ta imot kunder i butikken eller drive oppsøkende telefonsalg. Når vi er på internett, vil din eneste kanal ut til potensielle kunder være nettstedet ditt. Uten et velfungerende og optimalisert nettsted, vil du trolig oppleve store utfordringer med å få dine besøkende til å ha nok tillitt, og få dem til å treffe et valg som går i din favør.

Når vi er online er vi kresne

Nettopp det at interaksjoner online er upersonlige, gjør at vi blir kresne når vi er online. Det er så lett å bare gå videre til et annet nettsted. Og dem er det mange av! I de mest kompetitive bransjene kan det være hundrevis av konkurrenter (i Norge. På verdensplan er det mange mange flere) og da er det viktig å få dine besøkende til å treffe et lynhurtig valg og handle på impulsive følelser. Den gjennomsnittlige nettsurfer bruker rundt 8 sekunder på å treffe et valg. Det er ikke lang tid, og derfor er det viktig at du treffer med en gang de er på siden din.

Potensialet er enormt

Ved rett og god konverteringsoptimalisering kan du se utrolige resultater på bunnlinjen bare med små prosentvise endringer og brukeropplevelsen vil i tillegg bli bedre, ved at du raskt og enkelt kan tilby det dine besøkende er ute etter. For hvert besøk du konverterer til kunder, ved hjelp av handlingsoppfordringer på nettstedet ditt, sparer du annonsekroner. Og du får målrettet produktene eller tjenesten din mot en kundegruppe som er ute etter det du har å tilby.