Konverteringsoptimalisering, eller CRO (Conversion Rate Optimization) – er rett og slett å få flere av dine besøkende til utføre en ønsket handling på ditt nettsted. Som oftest er det snakk om å utføre en handel (webshops), sende inn et bestillingskjema (kurs) eller andre ting som har en viss verdi for nettsideeieren.

Dette gjøres ved å utføre små (og store) endringer på nettsiden din. Mange ting går på erfaringer, som å ha god kontrast på nettsiden, gode produktbilder og produktomtaler osv – men det kan også gå på elementer som kjøpknapp, betalingsalternativer osv.

Man fører gjerne halvparten av dine besøkende inn på siden slik den er i dag, og så tar man en annen gruppe inn på siden med endringer. Så kan man måle om endringen er effektfull, eller om ideen må kasseres, og jobbe videre. Slik holder man på, og til slutt har man økt konverteringen ganske så radikalt.

konverteringsoptimalisering

Et lite tall-eksperiment for å forstå virkningen av konverteringsoptimalisering:

Vi tar utgangspunkt i følgende tall:

    • Antall besøkende pr mnd: 30 000
    • Snittordre: 1000,-

Konverteringsrate: 2% (2 av 100 besøkende utfører en handel)Dette gir 600.000,-  i omsetning (30000*0,02*1000)

Så gjør vi vår jobb, og øker konverteringen til 2,2%. Det høres ikke mye ut, men med samme regnestykke blir det da:

  • Antall besøkende pr mnd: 30 000
  • Snittordre: 1000,-
  • Konverteringsrate: 2,25% (2,25 av 100 besøkende utfører en handel)
  • Dette gir 675.000,-  i omsetning (30000*0,0225*1000)

Klarer man i tillegg til å vippe snittordren opp til 1050, har man faktisk økt hele omsetningen med over 100.000,- (708.750,-).

Djevelen ligger i detaljene, det gjelder bare å finne dem, og benytte seg av mulighetene.

Kontakt oss! Vi er råest i klassen!